Påverkan av betydande vattenanvändning - vad och hur?

Anders Widell, Naturvårdsverket

Föredrag vid Vattendagen 2003-02-05 i Uppsala,  "Vattendirektivet - en framgångsrik vattenförvaltning


Fastställande av antropogen påverkan på ytvattenförekomster

 

Vad behöver göras 2003?

Åtgärder

SMED/SLUs arbete med systemuppbyggnad för påverkansdata om utsläpp

Uppföljning av morfologisk mänsklig påverkan

 

Ytvatten påverkas av

direkta punktutsläpp,

diffusa utsläpp, exempelvis växtnäringsläckage från odlingsmark, 

utsläpp till luft från rörliga källor och fasta anläggningar. De flesta luftutsläpp medför förr eller senare nedfall av ämnen som kommer att utgöra en del av påverkan.

 

Antropogen påverkan (ej utsläppsrelaterad) kan vara av morfologisk karaktär, exempelvis byggande i vatten (dammar för olika ändamål, hamnar m.m.), muddring eller uttag eller avledning av ytvatten.

Punktutsläpp från miljöfarliga verksamheter är kartlagda, registrerade och övervakade.

 

Registreringens och övervakningens omfattning beror dock på storleken av anläggningarna: små

punktkällor är inte är lika väl kända som större.

 

Diffus påverkan är mindre väl undersökt.

 

Modeller som uppskattar belastningen på ytvatten finns för vissa ämnen. Modellerna är beroende av en mängd bakgrundsdata rörande skog, mark- och jordartsförhållanden, brukar-förhållanden, avrinning, nederbörd mm.

 

Emissionsfaktorer för skilda ämnen fordrar arbetskrävande verifiering av dessa i tid och rum. I dagsläget pågår uppbyggnad av ett system för att ta fram och lagra data som beskriver miljöpåverkan, d.v.s. utsläpps- och belastningsdata inom programområdena luft, vatten och avfall/ kemikalier. Arbetet har beställts av Naturvårdsverket och utförs av SMHI, IVL och SCB inom ramen för konsortiet SMED. För arbeten som speciellt rör frågor om vattenmiljöer samarbetar SMED-konsortiet med SLU.

 

I systemet ingår punktkällor samt modeller som skall kunna utföra olika typer av beräkningar för diffusa utsläpp (TRK-projektet - transport, retention och källfördelning) och atmosfäriskt nedfall.

 

Den omfattande kraftverksdammutbyggnaden och dikningsverksamheten i början av seklet, minidammar under senare år och utbyggnad av infrastrukturen i övrigt, har inneburit många ingrepp i ytvattenförekomster. Vattendomar och beslut kan delvis ge relevanta uppgifter.

  

Inom EU har arbetsgruppen CIS WG 2.1 (IMPRESS), tagit fram ett väglednings-dokument vad gäller analys av mänsklig påverkan och dess inverkan på vattenmiljön.

 

Beroende på stora olikheter i antal, storlek och betydelse av vattenförekomster i Europa behöver vägledningsdokumentet anpassas till svenska förhållanden.

 

I vägledningsdokumentet finns tabeller med exempel på drivkrafter, påverkan och effekter.

 

Vägledningen innehåller dessutom ett kapitel om verktyg för att bedöma och beskriva påverkan och effekter. Verktygen behöver dock vidareutvecklas och kompletteras.

 

Ett kapitel behandlar källor till data och information som kommer att behövas när påverkan och effekter skall bestämmas.

 

Vägledningsdokumentet ger synpunkter på hur analysen dels är kopplad till olika delar i direk-tivet, dels till olika delar och moment i DPSIR-modellen.

 

Stora delar av vägledningen kan användas mer eller mindre direkt i Sverige för framtagandet av nationellt anpassad vägledning och verktyg.

 

Tillgången och tillgängligheten till data är ett osäkerhetsmoment. Vägledningen tar upp påverkanstyper som hittills inte har betraktats som något större problem i Sverige.

 

 

Analys av konsekvenser av mänsklig påverkan, riskbedömning – hur ser processen ut?

 

Enligt Naturvårdsverkets bedömning kommer arbetet med planering och åtgärdsprogram i avrinningsdistrikten ske utifrån en analys av konsekvenserna av mänsklig påverkan i varje distrikt, för att bedöma vilka vattenförekomster som riskerar att inte klara miljömålen enligt direktivet.

 

Information från riskbedömningen utgör basen för utformningen av åtgärdsprogram och övervakningsprogram. Informationen bidrar även till att identifiera vattenförekomster för vilka tillämpningen av undantagsregler kan bli aktuella.

 

Direktivet beskriver tre huvudsakliga komponenter för analysen av mänsklig påverkan av vattenförekomster: karakterisering, identifiering av påverkan och riskbedömning.

 

 

När det gäller påverkan krävs enligt direktivet att varje mänsklig aktivitet skall identifieras, som har potentialen i sig själv eller i kombina-tion med annan påverkan, att äventyra upp-nåendet av direktivets miljömål.

 

Riskbedömningen baseras på en bedömning av hur sårbar vattenförekomsten är avseende de prelimärt fastställda miljömålen relativt den identifierade påverkan.

 

 

I det fortsatta arbetet med att utveckla lämpliga metoder för riskbedömningar av vattenförekomster avser Naturvårdsverket bland annat att utnyttja erfarenheterna med Strategiska miljöbedömningar.

 

 

Informationskällor

Genomförandet av direktivet kommer att kräva utveckling av omfattande och för avrinnings-myndigheterna tillgängliga databaser, innehållande all betydelsefull påverkan i varje distrikt. Arbetet med att ta fram och lagra data som beskriver miljöpåverkan, d.v.s. utsläpps- och belastningsdata inom programområdena luft, vatten och avfall/kemikalier inom ramen för konsortiet SMED och TRK-projektet är centralt i sammanhanget. Dataluckor kvarstår dock, framför allt när det gäller morfologisk påverkan.

 

Utveckling av vattendistriktens ”egen” verksamhet, erfarenhet och expertis torde medföra mer och bättre dataunderlag. Utveckling av olika prognos- och modell-verktyg som för närvarande sker inom en rad FoU-projekt  i Sverige, medför att vi kan räkna med nya verktyg i en relativ nära framtid.

 

 

Vattenförekomster som används för uttag av dricksvatten

 

Ramdirektivet ställer krav på att vattenförekomster som används som dricksvatten skall identifieras och avgränsas.

 

SGU har påbörjat ett arbete som syftar till att identifiera geologiska formationer som från ett nationellt/regionalt perspektiv är av betydelse för vattenförsörjningen eller kan bli det.

Tid: klart 2003.

Syfte: identifiera de geologiska formationer som primärt behöver ett skydd, varav en del som riksintresse för vattenförsörjningen.

Dessa kommer att utgöra en delmängd av de grundvattenförekomster som ska omfattas av det enligt direktivet krävda registret för skyddade områden.

 

En vattenförekomst kan försörja en eller flera vattentäkter. Till vattentäkten kan det finnas ett skyddsområde, vilket inte behöver stämma överens med den geografiska utbredningen av vattenförekomsten och dess huvudsakliga tillrinningsområde.

 

Inventering av antalet kommunala vattentäkter år 2000 gav

2 160 ordinarie vattentäkter, varav 195 ytvatten-täkter,

471 reservvattentäkter.

 

1 229 vattentäkter hade skydd enligt miljöbalken eller kommunala föreskrifter.

 

103 vattentäkter hade annat skydd.

 

Endast ett fåtal länsstyrelser har samman-ställningar över alla vattentäkter i länen. De flesta har register över kommunala vattentäkter och ofta även digitaliserat skyddsområdena. Länsstyrelsen ska enligt 7 kap. miljöbalken föra ett register över beslut om vattenskyddsområde. De allra flesta kommunala vattentäkter bedöms vara av en storlek att de berörs av direktivet.

 

Det totala antalet vattentäkter som berörs av direktivet bedöms vara upp mot 3 500.

Till detta kommer reservvattentäkter och andra, för framtiden viktiga vattenförekomster.

 

Av det totala antalet vattentäkter är endast in liten del, ca 10 %, ytvattentäkter, Många av ytvattentäkterna är dock stora, varför ungefär hälften av dricksvattnet kommer från ytvatten-täkter.

Det finns flera olika behov av register över vattentäkter och vattenförekomster som skall tillgodoses och som bör samordnas i en gemensam struktur.

 

SGU har påbörjat ett arbete med en databas för grundvattenförekomster och vattentäkter (DGV).

 

Tanken med databasen är att den skall bli ett centralt verktyg i arbetet med miljömålet Grundvatten av god kvalitet, ramdirektiv vatten och den av Naturvårdsverket och SGU föreslagna miljökvalitetsnormen för nitrat i grundvatten på myndigheter och kommuner.

 

 

Det är önskvärt att denna databas innehåller data om alla vattenförekomster enligt direktivet, dvs. även vissa basfakta om ytvattenförekomster. Detta för att ge en helhetsbild och för att undvika en onödig splittring.

 

 

Alla vattenförekomster kommer inte att vara identifierade samt deras huvudsakliga tillrinningsområde geografiskt avgränsade i slutet av 2004.

 

Vid denna tidpunkt bör det dock vara möjligt att ha ett register som täcker alla kommunala vattentäkter, de mer kända övriga vatten-täkterna, alla skyddsområden och vissa vatten-förekomster, inklusive huvudsakliga tillrinnings-områden. Registret kommer därefter att komplet-teras med ytterligare vattentäkter, vatten-förekomster och tillhörande huvudsakliga till-rinningsområden, när de har blivit identifierade och avgränsade.

 

Åter till Vattendagens program